Hvordan fanger du din brugers opmærksomhed

På din website er det vigtigt at dit layout fanger dine brugers interesse i de få sekunder du har deres opmærksomhed.

Hjem » Hvordan fanger du din brugers opmærksomhed
Profilbillede Anette Thavlov
Anette Thavlov
Formater Webdesign Grafisk design Layout

Z-mønster

Det er rigtig vigtigt at du finder ud af hvad dit vigtigste budskab er. Herefter skal du finde en måde at gøre det interessant og placere budskabet dér hvor de fleste vil kigge hen først når de hopper ind på din side.

Analyser har vist at det er øverst til venstre på din forside eller på din kategorier (landingssider). Herefter vil brugeren scanne din hjemmeside i et ”Z-mønstrer”, dvs. at det menneskelige øje rejser fra venstre mod højre, top til bund og igen fra venstre mod højre. Så hvis du tegner denne rute op vil det danne et Z. Derfor bør du tage højde for dette og opbygge din hjemmeside herfra.

Formater Webdesign Grafisk design Layout Mobildesign

Above the fold

Der er et udtryk der hedder ”Above the fold” og det henviser til den øverste del af din hjemmeside. På dette stykke skal du altid placere dit vigtigste budskab. Hvis du placere det længere nede på din side så risikerer du at din bruger overset det, bliver forvirret og ender med at hoppe væk fra din side. Dit budskab skal være skarpt og præcist. Du skal prioritere at have ét solidt budskab frem for mange da det hurtigt vil blive for uoverskueligt for din bruger at tage stilling til.

I dag ser de fleste en hjemmeside på deres mobiltelefon frem for på en computerskærm. Nyeste tal viser at 63% af danskerne foretrækker at gå på en hjemmeside via sin mobiltelefon. Derfor arbejder vi også ud fra tesen ”Mobile First” når vi designer hjemmesider.

Formater Webdesign Grafisk design Layout

call to action

Brugerens bevægelsesmønstre har derfor også forandret sig og der bliver i højere grad ”scrollet” når der skal søges på indhold. For at fange brugerens opmærksomhed så har vi brug for mere interaktion. Dette kan vi gøre ved hjælp af ”Call to action”-elementer. Det kan være knapper der viser brugeren videre i deres søgning, en køb-knap eller en kontakt-knap.

Det er derfor rigtig vigtigt at der bliver arbejdet på flowet nedad siden og der er tydelige opdelinger af dine forskellige budskaber. Nogle eksempler på opdelinger kunne være en video, et billede med parallax-effekt, en farvet baggrund etc. 

Giv plads til elementerne og vær ikke bange for luft. Det er en god idé at variere dit design, så det bliver interessant men husk samtidig på at være konsekvent layoutelementerne såsom farver, ikonstil og skrifttyper…mere om det i artiklen “10 tips til godt design af din hjemmeside

Følg os her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.